Krumenien bollo-tanssi Norsunluurannikolla

Transatlanttinen vuorovaikutus ja Länsi-Afrikan kreolikatrillit

Kirjoittajat

DOI:

https://doi.org/10.23985/evk.176589

Avainsanat:

bollo-tanssi, kreolisaatio, transatlanttinen vuorovaikutus, krumen-yhteisö, etnomusikologinen kenttätutkimus

Abstrakti

San Pedron alueella, Länsi-Afrikan Côte d’Ivoiren lounaisosassa lähellä Liberian rajaa, krumen-yhteisö pitää bollo-tanssia kulttuurisen identiteettinsä edustajana. Tanssi nähdään perinteisenä musiikki- ja tanssimuotona, joka on myöhemmin kokenut musiikillisen modernisaation ja saanut nimen bollo super. Paikalliset kertomukset liittävät tämän erityisen tanssin historian Liberian perustamiseen 1800-luvun alussa, jolloin Pohjois-Amerikan plantaaseilta vapautetut orjat palautettiin alueelle. He toivat mukanaan kreolisoituneita katrilleja, jotka levisivät myöhemmin Guineanlahden rannikkoa pitkin, erityisesti krumenien välityksellä. Tuoreiden tutkimusten ja etnografisten kenttätyöiden pohjalta tämä artikkeli pyrkii jäljittämään tämän musiikki- ja tanssimuodon transatlanttista syntyä sen nykykäytön valossa Côte d’Ivoiren lounaisosassa. Samalla tarkastellaan kreolisaation käsitettä suhteessa tähän omaleimaiseen kulttuuriseen käytäntöön, joka on kehittynyt Länsi-Afrikan Atlantin rannikon varrella ja ilmentää transatlanttisen ja transafrikkalaisen vuorovaikutuksen kerrostumia.

Artikkelin teemakuva: "Bollo Dance" -ryhmä johtajanaan Anatole Tahé Néan, San Pedro, Norsunluurannikko, 27.7.2023. Kuva: Elina Djebbari.

Lähdeviitteet

Andrieu, Sarah (2023) ”Vidéoclips, réseaux sociaux et professionnalisation des danseurs urbain.e.s à Abidjan (Côte d’Ivoire)”. Emulations. Revue de Sciences Sociales 46, 91–108.

Aranzadi, Isabela de (2010) ”A Drum’s Trans-Atlantic Journey from Africa to the Americas and Back after the end of Slavery: Annobonese and Fernandino musical cultures”. African Sociological Review 14(1), 20–47.

Babo, Alfred (2010) ”Conflits fonciers, ethnicité politique et guerre en Côte d’Ivoire”. Alternatives Sud 17(95).

Babo, Alfred & Droz, Yvan (2008) ”Conflits fonciers. De l’ethnie à la nation”. Cahiers d’études africaines 48(192), 741–764.

Banégas, Richard & Otayek, René (2003) ”Le Burkina Faso dans la crise ivoirienne. Effets d’aubaine et incertitudes politiques”. Politique Africaine 89, 71–87.

Behrens, Christine (1982) ”Les Kroumen et le développement du Sud-Ouest ivoirien”. Cahiers d’outre-mer 35(140), 335–361.

Berlin, Ira (1996) ”From Creole to African: Atlantic Creoles and the Origins of African-American Society in Mainland North America”. The William and Mary Quarterly 53(2), 251–288.

Bilby, Kenneth (2011) ”Africa’s Creole Drum: The Gumbe as Vector and Signifier of Trans-Atlantic Creolization”. Robert Baron & Ana C. Cara (toim.) Creolization as Cultural Creativity. Oxford: The University of Mississippi Press, 137–177.

Chauveau, Jean-Pierre & Dozon, Jean-Pierre (1988) ”Ethnies et État en Côte-d’Ivoire”. Revue française de science politique 38(5), 732–747.

Cohen, Robin (2007) ”Creolization and Cultural Globalization: The Soft Sounds of Fugitive Power”. Globalizations 4(3), 369–384.

Collins, Edmund John (1987) ”Jazz Feedback to Africa”. American Music 5(2), 176–193.

Collins, John (2005) ”The Decolonisation Of Ghanaian Popular Entertainment”. Toyin Falola & Steven Salm (toim.) Urbanization and African Cultures. North Carolina: Carolina Academic Press, 119–137.

Covington-Ward, Yolanda (2013) ”Transforming Communities, Recreating Selves: Interconnected Diasporas, Performance, and the Shaping of Liberian Immigrant Identity”. Africa Today 60(1), 29–53.

Cyrille, Dominique (2006) ”The Politics of Quadrille Performance in Nineteenth-Century Martinique”. Dance Research Journal 38(1–2), 43–60.

Dennis, B. G. & Dennis, A. K. (2008) Slaves to Racism: An Unbroken Chain from America to Liberia. New York: Algora Publishing.

Djebbari, Elina (2020) ”Dancing Salsa in Benin: Connecting the Creole Atlantic”. Atlantic Studies. Global Currents 17(1), 110–134.

Frost, Diane (2002) ”Diasporan West African Communities: The Kru in Freetown & Liverpool”. Review of African Political Economy 29(92), 285–300.

Gaulier, Armelle (2010) ”Musique et processus de créolisation”. Volume ! 7(1), 75–104.

Gnepa, Barthélémy (2018) La Métamorphose du pays Kroumen. Abidjan: Editions Equinoxe.

Hie, Youkou (2020) Du mariage chez les peuples kroumen de Côte d’Ivoire, des origines à nos jours. San Pedro: Editions de la Maison de la Culture, des Arts et du Tourisme de San Pedro.

Hine, Aimé (2021) Connais-tu le pays Kroumen? Publication indépendante.

Hine, Aimé (2022) Kané Sondé l’homme-orchestre. Publication indépendante.

Jackson, Rachel (2011) ”The Trans-Atlantic Journey Of Gumbé: Where And Why Has It Survived?” Journal of International Library of African Music, 128–153.

Kabir, Ananya Jahanara (2020) ”Creolization as balancing act in the transoceanic quadrille: choreogenesis, incorporation, memory, market. Atlantic Studies”. Global Currents 17(1), 135–157.

Kadi, Germain-Arsène (2014) ”La dynamique du zouglou de Côte d’Ivoire en Afrique francophone”. Diogène 2(246–247), 204–221.

Kipré, Pierre (2004) ”Sur la périodisation de l’histoire de l’Afrique de l’Ouest: le Golfe de Guinée”. Afrique & histoire 1(2), 85–96.

Kohlagen, Dominik (2006) ”Frime, escroquerie et cosmopolitisme. Le succès du Coupé-Décalé en Afrique et ailleurs”. Politique africaine 100, 92–105.

Kolé, M. (2021) Musique urbaine ivoirienne et communication. Le coupé-décalé comme expression d’une sous-culture jeune. Väitöskirja, Université Félix Houphouët-Boigny.

Koné, Yaya (2013) ”Les ‘‘Afriques modernes’’ ou l’art de réinventer la tradition. Une approche sociologique des danses ivoiriennes”. Staps 3(101), 81–101.

Lemaire, Marianne (1999) ”Chants de l’agôn, chants du labeur: travail, musique et rivalité en pays sénoufo (Côte d’Ivoire)”. Journal des africanistes 69(2), 35–66.

Little, K. L. (1950) ”The Significance of the West African Creole for Africanist and Afro-American Studies”. African Affairs 49(197), 309–319.

Manuel, Peter (1994) “Puerto Rican Music and Cultural Identity: Creative Appropriation of Cuban Sources from Danza to Salsa”. Ethnomusicology 38(2), 249–280.

Manuel, Peter (2009) Creolizing Contradance in the Caribbean. Philadelphia: Temple University Press.

Martin, Denis-Constant (2006) ”Peut-on parler de créolisation à propos de l’Afrique du Sud ? Métissage, hybridité ou créolisation: comment (re)penser l’expérience sud-africaine”. Revue internationale des sciences sociales 1(187), 173–184.

Martin, Jane (1985) ”Krumen “Down the Coast”: Liberian Migrants on the West African Coast in the 19th and Early 20th Centuries”. The International Journal of African Historical Studies 18(3), 401–423.

Reed, Daniel B. (2003) Dan Ge Performance. Masks and Music in Contemporary Côte d’Ivoire. Bloomington: Indiana University Press.

Schmidt, Cynthia E. (2000) ”Kru mariners and migrants of the West African coast”. Ruth M. Stone (toim.) The Garland Handbook of African Music 1. New York: Taylor & Francis.

Schwartz, Alfred (1980) ”Quelques repères dans l’histoire des Kroumen”. Revue française d’histoire d’outre-mer 67(246–247), 151–155.

Schwartz, Alfred (1993) ”Savoir-faire et production d’identité chez les Krou de Côte d’Ivoire”. Marie-José Jolivet & Diana Rey-Hulman (toim.) Jeux d’Identités. Études comparatives à partir de la Caraïbe. Paris: L’Harmattan, 203–215.

Seri, Dedy (1984) ”Musique traditionnelle et développement national en Côte d’Ivoire”. Tiers-Monde 25(97), 109–124.

Szwed, John F. & Marks, Morton (1988) ”The Afro-American Transformation of European Set Dances and Dance Suites”. Dance Research Journal 20(1), 29–36.

Thornton, John (1998) Africa and Africans in the Making of the Atlantic World, 1400–1800. Cambridge: Cambridge University Press.

Zemp, Hugo (1964) ”Musiciens autochtones et griots malinké chez les Dan de Côte d’Ivoire”. Cahiers d’études africaines 4(15), 370–382.

"Bollo Dance" -ryhmä johtajanaan Anatole Tahé Néan, San Pedro, Norsunluurannikko, 27.7.2023. Kuva: Elina Djebbari.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2025-12-08

Numero

Osasto

Käännösartikkelit

Viittaaminen

Djebbari, E. (2025). Krumenien bollo-tanssi Norsunluurannikolla: Transatlanttinen vuorovaikutus ja Länsi-Afrikan kreolikatrillit. Etnomusikologian Vuosikirja, 37, 92–110. https://doi.org/10.23985/evk.176589