Musiikkivientiä ja ystävyyspolitiikkaa
Kansallisooppera, Estonia ja Bolšoi 1979–82
DOI:
https://doi.org/10.23985/evk.143921Avainsanat:
Kansallisooppera, Juhani Raiskinen, Punainen viiva, Estonia-teatteri, Bolšoi-teatteri, kylmä sota, NeuvostoliittoAbstrakti
Suomen Kansallisooppera teki ensimmäisen Neuvostoliiton kiertueensa vuonna 1982. Kiertueen ehdoton kruunu oli esiintyminen Bolšoi-teatterissa, yhdessä maailman nimekkäimmistä oopperalavoista. Kansallisooppera oli käynyt Neuvostoliitossa vain kerran aiemmin, Leningradin Malyi-teatterissa (1957), vaikka yhteistyötä Neuvostoliiton ooppera- ja balettipiirien kanssa oli tehty jo 30 vuoden ajan. Pääsy Bolšoihin vaati valtavasti kulissien takaista työtä. Kansallisoopperaa vuodet 1974–1984 johtanut Juhani Raiskinen halusi viedä Bolšoihin nimenomaan suomalaista oopperaa. Teokseksi valikoitui Aulis Sallisen Punainen viiva (1978). Punaisen viivan ohella Neuvostoliittoon vietiin Verdin Macbeth Ralf Långbackan ohjauksena. Vuonna 1982 toteutunut kiertue alkoi Moskovasta, josta se jatkui Leningradin kautta Tallinnaan.
Kansallisoopperan kiertueen konteksti on kiinnostava. Vuonna 1979 uudelleen kiihtynyt kylmä sota oli kiristänyt idän ja lännen suhteet äärimmilleen ja ydinsodan uhka leijui ilmassa. Länsimaat olivat Afganistanin sodan alettua (1979) katkaisseet kulttuurivaihto-ohjelmansa Neuvostoliiton kanssa ja boikotoivat mm. Moskovan olympialaisia. Samaan aikaan Suomi vei aktiivisesti klassisen musiikin osaamistaan länteen. Sallisen Punainen viiva esitettiin Lontoossa 1979, Tukholmassa 1980 ja Zürichissa 1981. Myös New Yorkin Carnegie Hallin esitys vuonna 1983 varmistui ennen Neuvostoliiton kiertuetta. Kylmän sodan konteksti onkin tärkeä, kun tarkastellaan Kansallisoopperan tietä Bolšoihin. Ilman Afganistanin sotaa ja kiristyneitä suurvaltasuhteita Kansallisoopperalle tuskin olisi avautunut tällaista tilaisuutta.
Kiertueen toteutumiseen liittyy eri tasoilla tapahtunutta poliittista vaikuttamista ja verkostoitumista. Opetusministeriön rooli neuvotteluissa oli merkittävä. Opetusministeri Kalevi Kivistö neuvotteli periaatesopimuksen Kansallisoopperan kiertueesta Neuvostoliiton kulttuuriministerin kanssa vuonna 1979, joskin vierailun yksityiskohdat jäivät auki. Sopimukseen liitettiin myös Estonia-teatterin vuoden 1980 vierailu Helsinkiin. Estonia oli vieraillut Kansallisoopperassa kerran aikaisemmin, 1967.
Artikkelin fokuksessa on Kansallisoopperan Neuvostoliittoon suuntautunut yhteistyö. Keskeisenä tavoitteena oli päästä Bolšoihin, jonka nähtiin edistävän Kansallisoopperan ja suomalaisen kulttuurin kansainvälistymistä. Artikkelissa tarkastellaan kiertueen suunnittelua, toteutumista ja jälkipuintia, sekä projektin laajempaa merkitystä. Yhdessä opetusministeriön kanssa Kansallisooppera oli vienyt suomalaista oopperaa maailmalle 1970-luvun lopulta lähtien. Kansallisoopperan Neuvostoliiton kiertueella kulkikin mukana merkittävä joukko poliitikkoja ja virkamiehiä. Artikkeli perustuu arkistoaineistolle ja kulttuurivaihdossa mukana olleiden haastatteluille. Erityisen paljon on käytetty Kansallisoopperan ja opetusministeriön arkistoa.
Artikkelin teemakuva: Bolshoi-teatterin pääsisäänkäynti, Moskova. Kuva: Dmitriy Guryanov, Wikimedia (CC BY-SA 3.0).
Lähdeviitteet
von Bonsdorff, Lena (2012) Roger Lindberg. Mentori, mesenaatti, musiikkikauppias. Helsinki: Schildts & Söderströms.
Caute, David (2003) The Dancer Defects. The Struggle for Cultural Supremacy during the Cold War. Oxford: Oxford UP. https://doi.org/10.1093/oso/9780199249084.001.0001
Clerc, Louis (2023) Cultural Diplomacy in Cold War Finland. Identity, Geopolitics and the Welfare State. Cham: Palgrave MacMillan. https://doi.org/10.1007/978-3-031-12205-7
Frolova-Walker, Marina (2016) Stalin's Music Prize. Soviet Cultural and Politics. New Haven: Yale UP. https://doi.org/10.12987/yale/9780300208849.001.0001
Gienow-Hecht, Jessica (2010) "Culture and the Cold War in Europe". The Cambridge History of the Cold War, volume I. Toim. Melvyn Leffler & Odd Arne Westad. Cambridge: Cambridge UP, 398-419. https://doi.org/10.1017/CHOL9780521837194.020
Graf, Mati & Roiko-Jokela, Heikki (2004) Vaarallinen Suomi. Suomi Eestin kommunistisen puolueen ja Neuvosto-Viron KGN:n silmin. Jyväskylä: Minerva.
Heiniö, Mikko (1999) Karvalakki kansakunnan kaapin päällä. Kansalliset attribuutit Joonas Kokkosen ja Aulis Sallisen oopperoiden julkisuuskuvassa. Helsinki: SKS.
Kasekamp, Andres (2010) A History of the Baltic States. Houndmills: Palgrave Macmillan.
https://doi.org/10.1007/978-0-230-36450-9
Klas, Eri (2002) Eri estradeilla. Helsinki: Otava.
Koivisto, Juhani (2011) Suurten tunteiden talo. Kohtauksia Kansallisoopperan vuosisadalta, 1911–2011. Helsinki: WSOY.
Korppi-Tommola, Riikka (2011) ”Vuosisata treenausta – Balettioppilaitoksen kehitysvaiheet”. Balettioppilaitos – sata vuotta suomalaista balettikoulutusta. Toim. Hannele Niiranen, Riikka Korppi-Tommola & Juhani Koivisto. Helsinki: Siltala, 11–104.
Kukk, Mare (1993) "Political Political opposition in Soviet Estonia 1940-1987". Journal of Baltic Studies 24 (4), 369-384. https://doi.org/10.1080/01629779300000261
Kukkonen, Aino (2021) "Baletti, Tulevaisuuden taidemuoto". Se alkoi Joutsenesta. Sata vuotta arkea ja unelmia kansallisbaletissa. Toim. Johanna Laakkonen, Aino Kukkonen, Raisa Rauhamaa, Riikka Korppi-Tommola & Tiina Suhonen. Hämeenlinna: Karisto, 99–119.
Lampila, Hannu-Ilari (1997). Suomalainen ooppera. Porvoo: WSOY.
Mikkonen, Simo (2023) "Kansallista kulttuuria elvyttämässä: Musiikki Viron, Latvian ja Suomen kulttuuriviikoilla 1967–1969". Musiikki 53(4), 17–53. https://doi.org/10.51816/musiikki.142333
https://doi.org/10.51816/musiikki.142333
Mikkonen, Simo (2019) "Te olette valloittaneet meidät!" Taide Suomen ja Neuvostoliiton suhteissa 1944–1960. Helsinki: SKS.
Njølstad, Olav (2010) "The collapse of the superpower détente, 1975-1980". The Cambridge History of the Cold War, volume III. Toim. Melvyn Leffler & Odd Arne Westad. Cambridge: Cambridge UP, 135-155. https://doi.org/10.1017/CHOL9780521837217.008
Pernaa, Ville (2002) Tehtävänä Neuvostoliitto. Opetusministeriön Neuvostoliittoinstituutin roolit suomalaisessa politiikassa 1944–1992. Helsinki: Venäjän ja Itä-Euroopan instituutti.
Taylor, Neil (2018) Estonia: A Modern History. London: Hurst.
Tomoff, Kiril (2006) Creative Union. The Professional Organization of Soviet Composers, 1939-1953. Ithaca: Cornell UP. https://doi.org/10.7591/cornell/9780801444111.001.0001