Suuren yleisön soittorasiat
Radio Suomen, Radio Novan ja Radio Suomipopin soittolistat ja niiden rakenne
DOI:
https://doi.org/10.23985/evk.69184Nyckelord:
Bauer Media, kilpailu, monipuolisuus, Nelonen Media, Radio Nova, Radio Suomipop, Radio Suomi, YleisradioAbstract
Suomessa on kolme suurta valtavirtayleisön radioasemaa, joiden yhteenlaskettu kuunteluosuus muodostaa lähes puolet kaikesta radion kuuntelusta. Artikkeli vertailee Radio Suomen, Radio Novan ja Radio Suomipopin musiikkitarjontaa vuosina 2013 ja 2017 ja analysoi, miten niiden musiikkivalinnat poikkeavat toisistaan ja mitä soittolistat kertovat niiden tavasta puhutella kohdeyleisöjään. Artikkeli nojaa kilpailuasemaa ja markkinoiden luonnetta koskevaan teoriaan, jota tässä sovelletaan radion ohjelmistoa koskevaan kilpailuun. Artikkeli kehittelee asemien soittolistojen ominaisuuksia ja erottumista kuvaavia määrällisiä mittareita ja osoittaa niiden avulla, että tarkastellut asemat poikkeavat yhteisestä musikkiformaatistaan huolimatta merkittävästi toisistaan – jopa niin, etteivät ne näytä lainkaan kilpailevan samoista kuuntelijoista.